Достъпа до информацията или как да не заставаме на пътя до нея

Опростен дизайн

Информацията за която са дошли посетителите на уеб сайта ни може да бъде трудно откриваема ако е заобиколена от бъркотия. Това което имам предвид е, че всички елементи на страниците ни трябва да спомагат по един или друг начин за извличане на съдържанието. Да вземем за пример някои графични елементи. Декоративните елементи трябва да помагат за разбирането за това сайта за какво се отнася.

„““Напр. Уеб сайта за цветя трябва да показва аранжирани цветя, за да може посетителя на пръв поглед още да знае, че е на правилното място.

Изображенията които ще ползваме трябва по някакъв начин да описват съдържанието. Също така е рекламните послания трябва да са релевантни по някакъв начин за да се вписват добре в общата картинка. Текста например е нормално – не винаги, но принципно – да е съкратен с 50% в сравнение с този, който би могъл да бъда в едно принт издание. Също така трябва да предложим шрифт предназначен за уеб а не за принт. Мислете като вашите потребители и си задавайте въпроса къде всеки елемент бихте искали да го виждате и би бил от полза.

Съгласуваност в дизайна

Ако не е много ясно какво трябва да направи посетителя за да вземе

информацията която иска, то той ще напусне. Колкото повече време прекарва за да разбере как трябва да се отнася към сайта ни толкова по-малко време ще има за съдържанието от което се нуждае. Съгласуваността в дизайна ни означава посетителя да има преднамерено поведение при необходимост от реакция от негова страна.

„““Напр. Всеки път когато кликнат на текстов линк те трябва да бъдат отведени на нова страница а не в един момент да им изскочи някакъв прозорец с видео или някакво друго неочаквано съдържание.

Навигационните менюта трябва винаги да съдържат едни и същи елементи. Може да се отвори подменю при някои страници като допълнителен елемент, но не и да се скрие основното.

„““без съгласуваност в навигацията посетителя няма да може да навигира свободно и да знае къде се намира във всеки един момент за да може да се придвижи накъдето иска

Същото се отнася и за речника, който ползваме в уеб сайта си. Ако на едно място обзначим в менюто връзката към стаята за дискусии с „Чат“ а на друго представяме същата тази връзка като „Говорялник“ потребителя може много лесно да се обърка и да не разбере, че и двете водят към едно и също място. Съгласуваността при дизайна на различните елементи се отплаща. Веднъж когато посетителя знае как да работи със уеб сайта в същият момент той ще е свободен да отдаде своето внимание на съдържанието. Консистентния дизайн означава потребителите ни да се научат бързо и веднага да могат да прилагат вече наученото в нови области от уебсайта.

Стандартен дизайн

Да помислим за момент колко време прекарваме на който и да било уеб сайт ние самите за една типична за нас времева сесия. Сега нека да сравним времето прекарано от посетителите на нашият уебсайт с това което прекарват на всички останали сайтове през деня. Най-вероятно хората прекарват много повече време на други сайтове отколкото на нашият. Те се учат как работи уеб с помощта на всичките тези уеб сайтове. От това можем да заключим, че има смисъл да ползваме дизайните и навигациите на всичките тези сайтове. С други думи да ползваме стандартен дизайн. Това не означава нашият дизайн да бъде скучен. Означава да иновираме със съдържанието което предоставяме а не със контейнерите в които е поставено това съдържание.

„““Стандартен дизайн означава да ползваме елемнетите, които ползват големите уебсайтове и да избягваме това което избягват те

При всички случаи има две достатъчно добри причини да следваме стандарта. Първата е, че стандартният дизайн обикновено поддържа стондартниете уеб обекти.

„““Така ще имаме по-добра между браузърна поддръжка, и по-специално между мобилни устройства

Втората причина и по-важната е тази, че нашите посетители ще имат същия интерес към уеб тенденциите като нас. Объркания потребител е загубен потребител.

Очаквайте скоро:
Част втора от серията "Инструменти за уеб програмисти"
Запиши се за да разбереш първи, когато е готов материала!